شنبه بیست و ششم بهمن ۱۳۹۲ - 5 PM - کوروش طاهري(دادار) و گروه نویسندگان -
| ||
| ||
| خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور : | ||
علي يونسي، مشاور ويژهي رييس جمهوري در امور اقليتهاي ديني ايران، كه 23 بهمنماه در نشست ساليانهي پيروان اديان توحيدي و مسوولان وزارت ارشاد سخن ميراند، از لزوم توجه به زرتشتيان مهاجرت كرده به خارج از ايران گفت و بر احساس وظيفهي اين گروه در پاسداري از ميراث فرهنگي ايران پافشاري كرد. وي گفت: «زرتشتيان ايراني، پيرو قديميترين دين آسماني ايراني و تجسم بسياري از اسناد تاريخي ما هستند. زرتشتيان تجسم زبان، فرهنگ، دين و تاريخ ايران هستند و از همين رو، مهمترين حساسيتشان، حفظ ميراث فرهنگي و تاريخي ماست. آنها ارزشها و هويت تاريخي خود را در همين موزهها، ساختمانها و آثار به جا مانده ميدانند.» وي افزود: «اين گروه بدون اينكه حقوق و مواجب بگيرند يا مسووليت اداري داشته باشند، خود را در برابر ميراث فرهنگي و حفظ و صيانت از آثار تاريخي و فرهنگي ملت ايران مسوول ميداند.» علي يونسي گفت: «هرجا زرتشتي هست، چه در هندوستان و غيرهندوستان، ايراني است. شوربختانه قصور و تقصير صورت گرفتهاست. در گذشتهها كه انقطلع زباني و فرهنگي رخ داد و ميان زرتشتيان خارج از ايران با زرتشتيان ايراني انقطاع حاصل شد.» وظيفه ذاتي وزارت ارشاد نگاهباني از اسناد تاريخي وي در اين نشست كه به دعوت وزارت ارشاد برپا بود، تاكيد كرد: «وزارت ارشاد به عنوان وظيفهي ذاتياش تلاش ميكند كه بسياري از اسناد تاريخي را نگاهباني كند. يكي از ارزشهاي مجسم، گويا و ناطق ما، گوناگوني فرهنگي و باشندگي اديان اسماني است. . زيبايي فرهنگ ديني ايران در همين گوناگوني نهفته است و ما بايد كفايت لازم را داشته باشيم تا از اين فرصت بهره ببريم.» مشاور ويژهي رييس جمهوري گفت: «هركدام از اين اديان بخشي از ارزشهاي ديني، ملي و تاريخ كهن ما را نمايندگي و حفاظت ميكند.» علي جنتي، وزير ارشاد، سعيد تقوي، مدير امور اقليتها در وزارت ارشاد، «شهيندخت مولارودي»، معاون رييسجمهوري در امور زنان، علي صالحي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد، نمايندگان گروهي از ايرانيان غيرمسلمان و هموندان انجمنها و سازمانهاي پيروان اديان غيرمسلمان و پژوهشگران ايراني در اين گردهمايي باشنده بودند. مسيحيان ايران، ديندارترين در جهان علي يونسي ادامه داد: «يكي از كهنترين كليساها در ايران ساخته شده است و آرامگاه بسياري از پيامبران بني اسراييل در ايران است. مسيحيان ايران، پيش از روم مسيحي شدند و مسيحيان ايران، متدينترين مسيحيان هستند.» وي گفت: «اينكه ميبينيم مذهب صابئي، هزاران سال حتا پيش از پيدايش(:ظهور) حضرت مسيح در ايران زاده شده، حكايت از آن دارد كه ايران هميشه مهد و گاهوارهي دينداري، خداپرستي و اخلاق الهي بوده است. جوهر دين دو چيز است، يكي پرستش خدا و ديگري اخلاق كه هر دو در همهي ايرانيان در اوج خود نمودار است.» اين نشست از سوي شبكههاي تلويزيوني، رسانههاي اينترنتي و چاپي از سراسر جهان پوشش داده ميشد. شبكهي NBC آمريكا، تلويزيون الجزيره انگليسي، پرس تيوي و خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) از پوشش دهندگان خبر اين گردهمايي بودند، برنامهاي كه سالي يكبار به مناسبت پاسداشت پيروزي انقلاب برپا ميشود. مردم ايران با زور شمشير مسلمان نشدند«يونسي» تاكيد كرد: «در ايران پيشينهي دينستيزي، دينكشي، قومكشي، امحاي يك قوم و يك دين وجود ندارد. اگر مردم در ايران، مسلمان شدند، به زور شمشير نبود چون قرآن به شدت با تحميل دين و عقيده مخالف است چنانكه ميفرمايد،" لااكراه في الدين".» وي گفت: «در ايران، هرگز اكثريت بر اقليت ستم روا نداشته است. فرهنگ ايران، فرهنگ بزرگواري، آقايي و سروري است. يك سرور، سالار و بزرگ بر فرزندان خود چيزي را تحميل نميكند. ايرانيان هميشه چنين بوده اند. اين نشانگر تاريخ پرافتخار ايران است. ما بايد اين فرهنگ را به بهترين وجه به نمايش بگذاريم. بهترين وسيله براي خنتي كردن تبليغات دشمن، بازتاب دادن همين حقيقت است.» ما بايد از حقوق ديگران دفاع كنيم وزير اطلاعات دوران اصلاحات تاكيد كرد: «به عنوان نمايندهي جمهوري اسلامي و دستيار ويژهي رييس جمهوري، بر آن هستم در خدمت كساني باشم كه متفاوت از اكثريت، معتقد هستند. ما بايد از حقوق و هويت آنها دفاع كنيم. دولت، وزارت كشور، وزارت ارشاد و سازمانهاي گوناگون فرهنگي بايد چنين عمل كنند كه در خدمت همهي ملت باشند و از حقوق همهي آحاد ملت بدون هيچ تبعيضي دفاع كنند.» كسي به خاطر مذهبش نبايد احساس تبعيض كند علي يونسي، پيش از اين هم در نشستي با مسوولان زرتشتي تاكيد كرده بود كه «زرتشتيان نبايد احساس تبعيض كنند». وي در اين نشست هم بر اين سخن پافشاري كرد و گفت: «حس تبعيض بايد از عرصهي جامعه ما رخت ببندد و هيچكس به خاطر اعتقاد به يك مذهب نبايد احساس تبعيض كند. دست يافتن به فرصتهاي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و ديني نبايد به خاطر باور به يك مذهب با مانع روبهرو شود. موانع فرهنگي، خيالي و تصوري در اين راه وجود دارد. گهگاه موانع قانوني هم وجود دارد. اين موانع فرهنگي و قانوني نسبت به گذشته كم شده است ولي براي رسيدن به يك جامعهي ايدهآل اسلامي انقلابي و ايراني ما بايد كار و تلاش كنيم.» سده، شناسنامه فرهنگ ايرانپدرام سروشپور، از روحانيان زرتشتي و سردبير مجلهي «فروهر» به نمايندگي از زرتشتيان در اين گردهمايي سخن گفت. وي افزود: «همهي ما جدا از دينمان به فرهنگ اين سرزمين وابستگي داريم، فرهنگي كه از آن تاريخ سرزمين است و بيش از هزاران سال در اين سرزمين پيشينه دارد. ما باور داريم در اين روزگار حساس از تاريخ سرزمينمان بيش از هرچيزي به همبستگي فرهنگي نياز داريم.» سروشپور گفت: «در ماه بهمن جشني به نام سده داريم كه به جرات ميتوان آن را شناسنامهي فرهنگي ايران زمين ناميد. اين جشن از آن هيچ دين يا قومي نيست و همهي ايرانيان آن را برگزار ميكردهاند. خوشبختانه رويكرد مثبت دولتمردان به اين جشن پيام اور اين بود كه ميتوان چنين جشني را به صورت همگاني برگزار كرد.» توجه به حفظ وحدت و هويت سيامك مرهصدق، نمايندهي كليميان در مجلس ديگر سخنران اين برنامه بود. وي گفت: «تحمل و مدارا همراه با وحدت ميان ما پيروزي انقلاب را در پي داشت. ما همزمان با حفظ وحدت، هويت خودمان را هم حفظ كرديم كه اين اصل، ويژگي بارز تاريخ ايران است ما هيچگاه به ياد نداريم كه گرويدن به دين يا زباني اجباري شده باشد. ايران هميشه چندديني، چند فرهنگي و چند زبانه بوده و اين آميختگي فرهنگي، يكي از شوندهاي(:علل) پيشرفت ما بوده است.» يهوديستيزي در ايران جايگاهي نداشته«مرهصدق» تاكيد كرد: «با وجود ماهيت ديني كه انقلاب داشت، نه ما براي تغيير بينش ديگران كاري كرديم، نه انقلاب حالت تبشيري نسبت به ديگران پيدا كرد. ما، پيرو هر ديني كه باشيم، ميخواهيم به دين خودمان پايدار باشيم و براساس همين اصول هم بميريم. ما نميخواهيم اصول را فراموش كنيم.» نمايندهي كليميان در مجلس افزود: «ما ايرانيان يهودي، هويتي يكسان پيدا كردهايم كه برآمده از دين يهودي و مليت ايراني است. از آنجايي كه فرهنگ ايراني، فرهنگ تعامل است ما هيچگاه شاهد يهوديستيزي در ايران نبودهايم. انديشههاي نژادپرستانه و ضدانساني هم در كشور ما به خاطر همراهي بين ملت رشد نكرده و تفاوتهاي اعتقادي و زباني نتوانسته اختلاف ايجاد كند.» اميدواري به داشتن حقوق شهروندي به طور كامل «سيامك مرهصدق» افزود: «امام راحل در ملاقاتشان با پيروان اديان در سال 1358 خورشيدي گفته بودند كه، ما يدواحده و ملت واحده هستيم. يد واحده يعني براي دستيابي به ايران بهتر بايد دست به دست بدهيم. ملت واحده هستيم هم به اين شوند(:دليل)است كه ما در كنار هم با يد واحده كار كرده ايم و حقوق برابر داريم.» نمايندهي كليميان در مجلس گفت: «يورش صدام نشان داد كه همهي ما با همديگر همبسته هستيم. خون يهودي، زرتشتي، ارمني، آشوري و مسلمان براي دفاع از ايران در هم آميخت. دشمن در هنگام يورش، از كسي نميپرسيد دينت چيست. ما براي پاسداري از هويت واحدمان مورد هجوم قرار گرفتيم و از ارزشهايمان دفاع كرديم. در هنگامهي سازندگي، همگي تلاش كرديم و اميدوارم كه همه از حقوق شهروندي، به عنوان يك ايراني برخوردار باشيم.» وي به حل شدن يكي از دشواريهاي چندسالهي يهوديان، از سوي «يونسي» مشاور ويژهي رييس جمهوري خبر داد و ابراز اميدواري كرد، بيشتر حقوق شهروندي، به طور كامل رعايت بشود. پايينترين آمار ازدواج خارج از دين در ايران «مرهصدق» گفت: «ما در ايران به اديان كاملا پاينديم و به ديگران احترام ميگذاريم. به همين شوند(:دليل) پايين ترين آمار ازدواج با غيريهوديان در ايران است و عشق جواني، فراموشي دين را در پي ندارد. كسي كه دين خودش را فراموش ميكند، نميتواند به بنيان خانواده هم وفادار باشد و ما به دين خود پايبنديم.» نمايندهي كليميان ابراز اميدواري كرد، همانگونه كه ما يد واحده هستيم و وظايف يكساني بردوش داريم، حقوق شهروندي يكساني هم داشته باشيم. در بخشهايي از اين برنامه، گروه همسرايان(كر) ارامنه وابسته به انجمن ارامنه آناهيد و به سرپرستي اديك تامرازيان به هنرنمايي پرداختند. گروه موسيقي سنتي كليميان نيز ديگر گروهي بود كه به اجراي چند قطعهي هنري پرداخت. بخش نخست گزارش اين نشست را در اين لينك بخوانيد. ![]() علي يونسي، مشاور ويژهي رييسجمهوري در امور اقليتها ![]() ![]() ديدار علي جنتي، وزير ارشاد و مهربان فيروزگري، از موبدان شناختهشدهي ايراني ![]() ![]() كيوان تاجالديني، مجري برنامه ![]() پدرام سروشپور، سردبير «فروهر» در حال سخنراني ![]() |







درود